torsdag 21 februari 2008

Bästa citatet idag

Idag sitter C och H och pluggar jämte mig, ett par mycket förvirrade herrar som säger de mest lustiga saker om man lyssnar ett tag.

idag kom : " Men fan C om vi bara skiter i entropin och kör en spontan reaktion istället?" Alla ni som är lite insatta i kemins underbara värld kommer hålla med mig om att detta var ett sjukt roligt uttalande, för er andra kommer här en liten förklaring....

Enligt termodynamikens andra huvudsats ökar alltid entropin S för en spontan reaktion. En kemisk reaktion är spontan om energin hos reaktanterna är större än hos produkterna(exoterm). En följd av att entropin ökar är att även oordningen gör det, alltså kan man säga att entropi är ett mått på oordning(ex. värmerörelse som strävar till att utjämna värmeskillnaderna som orsakats av att ämnen blandats, eller att stora molekyler blir sönderdelade till många små).

okej det kanske är jag som suttit för länge och pluggat eller så är jag bara helt pantad men jag tyckte det var kul sagt....å andra sidan är jag väldigt lättroad har jag hört.


Inga kommentarer: